Allmänna köpvillkor

Allmänna köpvillkor för Synoptiks e-handel

2023-02-03

 

  1. ALLMÄNT

 Följande köpvillkor gäller mellan bolaget Synoptik Sweden AB (nedan benämnt som ”Synoptik”), organisationsnummer 556607-7904 och beställaren, nedan benämnd ”Kunden”, vid köp av vara via Synoptik.se. Genom att använda och/eller göra en beställning godkänner Kunden villkoren som anges i detta dokument, nedan ”Villkoren”. Kunden måste vara minst 18 år och handla i egenskap av privatperson.  

Synoptik förbehåller sig rätten att när som helst ändra i dessa Villkor genom att publicera ändringar online, utan att först meddela Kunden. Kunden är ansvarig för att regelbundet kontrollera information online för att få reda på ändringar.

 

  1. BESTÄLLNING

Beställning görs via Synoptik.se och i samband med detta accepterar Kunden Villkoren. Synoptik tar inte emot beställning via fax, e-post eller telefon.

Vid beställning skickar Synoptik så snart som möjligt en orderbekräftelse till Kunden som bekräftar beställningen och ett avtal mellan Kunden och Synoptik har därmed ingåtts. Synoptik har rätt att i enskilda fall neka eller ändra beställningen (exempelvis om Kunden har uppgett felaktiga personuppgifter).

Maximal beställning för privatperson är 10 par solglasögon. Vid beställning av fler än 10 par solglasögon hänvisar vi till business@synoptik.se eller kundservice.

 

2.1 BESTÄLLNING AV LINSER 

Vid köp av kontaktlinser förbinder Kunden sig att följa alla användarinstruktioner som medföljer produkterna samt de anvisningar som erhållits av legitimerad optiker eller Synoptik-butik. Felaktig hantering och användning av kontaktlinser kan orsaka skador på ögonen. Genom att göra en beställning bekräftar Kunden att:

  • Kunden har ett giltigt och aktuellt kontaktlinsrecept från en legitimerad optiker. Receptet bör inte vara äldre än 12 månader.
  • De uppgifter som lämnas beträffande ögonens tillstånd motsvarar uppgifterna i nuvarande recept
  • Kunden inte känner till något skäl för att de kontaktlinser som beställs inte skulle vara lämpliga för
  • Kunden inte upplever något obehag av de kontaktlinser som för närvarande har föreskrivits

 

 

  1. PRISER

Vid beställning gäller de priser som vid tidpunkten för beställningen anges på Synoptik.se. Alla priser visas i svenska kronor (SEK) och är inklusive moms. Priserna inkluderar inte fraktavgifter och eventuella fakturaavgifter, som anges separat. Totalpris för beställningen visas innan Kunden slutför beställningen och i orderbekräftelsen. Samtliga priser uppdateras regelbundet och Synoptik förbehåller sig rätten att göra prisändringar utan föregående avisering.

 

4. FRAKT

Vid köp online på synoptik.se väljer man leveranssätt i kassan.
När kunden väljer butik som utlämningsställe är frakten alltid kostnadsfri. Vid beställning över 1.000 kr är det fraktfritt till Postnords utlämningsställen, postombud och paketbox. Vid beställning under 1.000 kr är frakten i stället 19 kr. För hemleverans är fraktkostnaden 39 kr.

 

5. LEVERANS

Synoptik levererar ordern till privatpersoner med adress i Sverige. Leverans sker efter val av Kunden, antingen till en Synoptikbutik eller till ett av distributörens utlämningsställen.

När Synoptik har behandlat Kundens order är den förväntade leveranstiden cirka 1-3 arbetsdagar och i undantagsfall kan leveranstiden vara cirka 10 dagar, för varor Synoptik inte har i lager. Tiden räknas från det att Synoptik bekräftat beställningen i orderbekräftelsen. Om leveranstiden mot förmodan skulle överskrida 30 dagar har Kunden rätt att häva sitt köp. Återbetalning av betalda paket sker då inom 14 dagar från det att Kunden hävt sitt köp. Kunden har även rätt att be Synoptik fullgöra köpet i den mån det är möjligt.  Synoptik reserverar sig för eventuell slutförsäljning av produkter. Om en produkt är slutsåld kommer Synoptik att kontakta Kunden och återbetala eventuellt erlagt belopp utan onödigt dröjsmål.

Vi förbehåller oss rätt att debitera en avgift på 145 SEK för försändelser som inte hämtas ut inom angiven tid. Avgiften motsvarar de faktiska kostnaderna för frakt, retur samt hantering.

 

6. BETALNING

När Kunden beställer från Synoptik.se kan Kunden välja mellan olika betalsätt.  Kunden kan betala med ett giltigt bank-/kreditkort utfärdat inom EU/EES. Vid kortbetalning reserveras pengarna direkt i samband med orderläggning och dras från kontot när ordern skickas. Synoptik förbehåller sig rätten att kontrollera kortets giltighet, att utrymme för debitering av beställningens värde finns och att köparens uppgifter stämmer. Vi kan neka köp till följd av dessa eller andra kontroller. Synoptik erbjuder också Klarna för fakturabetalningar.

 

7. ÅNGER-, RETUR- OCH BYTESRÄTT

Kunden har alltid 30 dagars ångerrätt vid köp av varor på Synoptik.se. Om Kunden vill använda sig av sin ångerrätt ska denne meddela Synoptik inom 30 dagar från det att Kunden har tagit emot den beställda varan (”Ångerfristen”). Om Kunden ångrar sitt köp ska Kunden meddela detta skriftligen till Synoptik genom att använda det bifogade returformuläret. Önskar Kunden byta en vara ska Kunden skicka tillbaka varan till Synoptik i enlighet med Synoptiks instruktioner. Det går även bra att returnera en vara i valfri Synoptik-butik.

Vid retur eller delretur via post tillkommer en returavgift på 50 kr som dras från återbetalningen. Returer via butik är kostnadsfria.

Återbetalning vid retur eller reklamation sker via samma betalsätt som användes när beställningen gjordes. Återbetalning av e-handelsorder kan ej ske i butik.

Notera att samtliga varor som returneras ska vara oanvända och i samma skick som när Kunden fick varan. Kunden ansvarar för att varorna emballeras på ett sådant sätt att varorna inte skadas. Vid byte behöver Kunden sedan göra en ny order av den vara man önskar byta till.

Förtydligande kring kampanjvillkor:

- Villkor för kampanjen 50% på andra paret: När du som kund utnyttjar kampanjen 50% på andra paret, avser rabatten den billigaste produkten. Om kunden returnerar den dyraste produkten inom ramen för ordern, d.v.s. den som ej rabatterats, så är kravet för kampanjen ej längre uppfyllt, varpå ordinarie pris kommer att behöva betalas för den rabatterade produkten som kunden behåller. När returen görs eller är mottagen av Synoptik kommer betalningen justeras till nytt belopp utefter ovan villkor och regler.

- Vid ”få på köpet”-kampanjerbjudanden som tex ”köp 4, betala för 3”, där man får en produkt utan kostnad vid köp av en eller flera produkter till fullpris, är erbjudandet med rabatten villkorat av att hela erbjudandet utnyttjas. Det går inte att göra delreturer och behålla en eller flera produkter. Vid retur av produkter köpta inom ramen för kampanjerbjudandet, måste samtliga produkter returneras. Returneras inte samtliga produkter, äger Synoptik rätten att debitera kunden för ordinarie pris eller mellanskillnaden på de eller de produkter som kunden behåller.

 

8. REKLAMATION

Om Kunden köpt en vara som är felaktig, skadad, ofullständig eller i övrigt kan skäligen anses vara felaktig har Kunden rätt att reklamera den inom skälig tid från det att Kunden tagit emot varan. Som konsument har Kunden rätt att reklamera senast tre år från köptillfället.

Reklamation ska framföras inom skälig tid från det att Kunden upptäckte eller borde ha upptäckt att varan var fel. Reklamation inom två månader anses alltid vara inom skälig tid. Kundens kvitto eller orderbekräftelse gäller som garantibevis. Vid reklamation kontaktas kundservice kundservice@synoptik.se eller valfri Synoptikbutik.

 

9. PRODUKTGARANTI

Kunden har tre års produktgaranti mot material- och tillverkningsfel på solglasögon. Kunden måste kunna visa att Kunden köpt varan hos Synoptik för att garantin ska gälla så Kunden behöver uppvisa kvitto. Produktgarantin gäller endast ursprungliga produktionsfel, dvs. inte fel som uppstår vid egen förändring av varans funktion eller utseende.

 

10. FORCE MAJEURE

Synoptik ska undantas från skadeståndsansvar eller andra påföljder till följd av omständigheter bortom Synoptiks kontroll. Som sådana omständigheter räknas krig, bränder, översvämningar, sabotage eller att Synoptik eller dess samarbetspartners skulle vara utsatta för kriminell verksamhet eller liknande omständigheter. Synoptik ska meddela Kunden vid Force Majeure.

 

11. TILLÄMPLIG LAG, BEDRÄGERIER OCH TVISTER

Synoptik polisanmäler alla bedrägerier och dataintrång samt försök till sådana. Vi förbehåller oss rätten att neka eller häva ditt köp i det fall vi har skäl att misstänka bedrägerier, dataintrång och/eller annan sorts missbruk av vår e-handel.

Eventuell tvist mellan Synoptik och kund ska i första hand lösas av parterna. Om parterna inte kan komma överens kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Ett beslut av ARN är en rekommendation och inte bindande för någon part.

Tvist avgörs ytterst av svensk allmän domstol. Dessa Villkor ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag.

 

12. PERSONUPPGIFTSHANTERING


Synoptik ansvarar för hanteringen av Kundens personuppgifter och att de hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Synoptiks persondatapolicy förklarar hur Synoptik samlar in och använder Kundens personuppgifter och vilka rättigheter Kunden har. Klicka här för att läsa mer om Synoptiks fullständiga persondatapolicy

 

 

 

 

 

Villkor för köp i fysisk butik

Två års produktgaranti mot material- och tillverkningsfel på glasögon och solglasögon. 
Du måste kunna visa att du köpt produkten hos Synoptik för att garantin ska gälla så vänligen ta med dig ditt kvitto. 

Produktgarantin gäller inte skador som uppkommit genom normalt slitage eller oaktsam behandling.
Dina glasögon behöver omsorg så glöm inte bort att ta hand om dem och följa skötselråden. Var till exempel försiktig när du putsar dem så att de inte repas. Det täcks nämligen inte av produktgarantin. Produktgarantin gäller inte linser eller linsvätskor.

Synoptiks trygghetsgaranti

Tre månaders bytesrätt på glasögon
Kan du inte vänja dig vid dina nya glasögon, antingen bågen eller glas så byter vi till ett passande alternativ oavsett anledning inom 90 dagar. Du har rätt att välja en ny båge och/eller glas upp till erlagt värde för det ursprungliga paret (även om det köpts på kampanj eller rea) Är priset högre betalar du mellanskillnaden. (se särskilda villkor för Glasögon All-Inclusive) Om priset är lägre får du ett presentkort på mellanskillnaden. Måste vi byta glas för att de inte passar i en ny båge har du rätt att räkna av erlagt pris från de nya glasen. Som kund har du rätt att utnyttja trygghetsgarantin max en gång per köp. Trygghetsgarantin gäller också för slipade solglasögon.

Tre månaders bytesrätt för progressiva glasögon
För progressiva glasögon gäller samma villkor som ovan. Dock har du rätt att få tillbaka mellanskillnaden i pengar om priset för de nya glasögonen är lägre. (se särskilda villkor för Glasögon All-Inclusive) 

 Öppet köp i butik

Tio dagars öppet köp på solglasögon och linsvätska.
På solglasögon har du öppet köp i tio dagar mot uppvisande av kvitto. 

Solglasögonen måste vara plomberade för att öppet köp ska gälla. Du har också öppet köp i tio dagar på obrutna förpackningar av linsvätska mot uppvisande av kvitto. 

Inget öppet köp på personligt anpassade glasögon eller linser.
Du har tyvärr inget öppet köp på glasögon eller linser eftersom de är personligt anpassade för just dig.  
 

Handpenning i butik 

Dina glasögon tillverkas speciellt för dig och vi tar därför ut en handpenning på 25% vid orderläggning (om ordervärde understiger 2000 kr är minsta handpenningsbelopp 500 kr). Om du inte hämtar ut dina glasögon inom två månader från leveransdatum till butik eller om du avbeställer glasögonen, behåller vi handpenningen för att täcka en del av våra kostnader. 

Kontantfria butiker

Från och med 1 januari 2018 är alla våra butiker kontantfria. Det innebär att vi inte längre tar emot kontanter i någon av våra butiker.