Frågor om returer

Du har inom 14 dagar efter mottagen leverans rätt att ångra ditt köp utan att ange något skäl. Produkten ska returneras i enlighet med konsumentlagstiftning. Ångerrätten gäller inte för använda produkter eller för produkter med bruten försegling. 

Vill du utöva ångerrätten ska du genomgå samma process som beskrivs i avsnitt för returer. 

Hur returnerar jag en vara?
Synoptik.se erbjuder 30 dagars öppet köp på samtliga varor som är beställda på Synoptik.se. För att en retur ska vara godkänd krävs det dock att samtliga varor returneras i samma skick som de var när du mottog dem. Detta betyder att varorna ska returneras i oanvänt tillstånd utan skador och i obruten förpackning. Synoptik.se har rätt att avvisa en retur ifall returen inte lever upp till nämnda krav.  Om du har betalt frakt för din beställning återbetalas denna inte.  Du kan returnera dina varor i en Synoptik butik eller kostnadsfritt* skicka dina varor i retur. 
Vid varor som upphämtats i butik kan man bara returnerar till butik.

När du fått varan hemlevererad, kan du välja att returnera i butik eller via PostNord ombud:
Om du väljer att returnera en eller flera varor ska du göra följande: 
1.    Fyll i returblanketten med information om vilka varor som returneras samt ange den returkod som passar bäst. Samtliga försändelser innehåller en returblankett, men om du trots detta saknar den ber vi dig kontakta kundservice.
2a.    Gå till valfri Synoptikbutik med de varor som du önskar att returnera, samt med den ifyllda returblanketten.
2b.    Eller fäst den självhäftande PostNord adressetiketten på paketet och lämna på närmsta PostNord kontor (hitta det närmaste kontor här). 
*Samtliga hemleveransförsändelser innehåller en självhäftande adressetikett, men om du trots detta saknar den ber vi dig kontakta kundservice.

När du hämtat varan i butik, kan du bara returnera i butik:
Om du väljer att returnera en eller flera varor ska du göra följande:  
1.    Fyll i returblanketten med information om vilka varor som returneras samt ange den returkod som passar bäst. Samtliga försändelser innehåller en returblankett, men om du trots detta saknar den ber vi dig kontakta kundservice 
2.    Gå till valfri Synoptikbutik med de varor som du önskar att returnera, samt med den ifyllda returblanketten.

Om din retur inte blir godkänd av Synoptik.se kontaktar vi dig via e-post med uppgivet skäl till nekad retur. Synoptik.se förpliktar sig inte till att skicka returnerad vara tillbaka till dig.

Om du returnerar i butik informerar butikspersonalen Synoptik finansavdelning om att returen är godkänd. Återbetalning utförs utan onödigt dröjsmål men senast 14 dagar från det datum som varan returnerades. 

Om du väljer att skicka dina varor tillbaka till Synoptik.se får du ett e-postmeddelande så snart vi har fått din retur. Om din retur uppfyller de krav som står angiven under ”12. Returer” sker återbetalning utan onödigt dröjsmål men senast 14 dagar från det datum som varan returnerades. 

Återbetalning genomförs till samma betalningsmedel som du använde vid den ursprungliga transaktionen. Om du har valt att betala med Klarna faktura eller delbetalning är det Klarna som står för återbetalningen